Stressin vähentäminen edistää hyvinvointiasi

Stressin poistaminen täysin elämästä ei ole mahdollista ja tilapäinen stressi voi olla positiivinen voima, joka nostaa vireystilaa ja auttaa pääsemään hyviin tuloksiin. Sekä miellyttävät että epämiellyttävät asiat voidaan kokea stressaaviksi…

Stressin poistaminen täysin elämästä ei ole mahdollista ja tilapäinen stressi voi olla positiivinen voima, joka nostaa vireystilaa ja auttaa pääsemään hyviin tuloksiin. Sekä miellyttävät että epämiellyttävät asiat voidaan kokea stressaaviksi tilanteen tulkinnasta ja ihmisen yksilöllisestä paineensietokyvystä riippuen. Se, mikä stressaa yhtä, voi olla toiselle voimavara. Sen sijaan liika stressi, joka on kestänyt pitkään, kenen tahansa kohdalla voi johtaa erilaisiin oireisiin ja pahimmillaan jopa sairauksien puhkeamiseen. Fyysiseen ja psyykkiseen ylikuormittumiseen liittyy psyykkisiä, aineenvaihdunnallisia, hormonaalisia, immunologisia ja hermostollisia muutoksia. Sen vuoksi onkin tärkeää tunnistaa liikaa voimavaroja kuluttavan stressin merkit. Vaikeasta stressistä toipuminen on pitkä ja haastava prosessi, olipa kyseessä esimerkiksi urheilijan ylikunto tai työuupumus.

Miten tunnistaa haitallinen stressi?

Stressaaville tilanteille yhteistä on usein muutos. Muutos voi muun muassa kohdistua työhön, arkeen, taloudelliseen tilanteeseen tai ihmissuhteisiin. Moni tunnistaa sen, että nyt on elämäntilanne vie normaalia enemmän voimia, mutta usein sen ajatellaan kestävän vain hetken. Ja useinhan se juuri onkin niin, mutta joskus stressaava tilanne pitkittyy tai toinen stressaava tilanne seuraa toista. Ulkopuolelta tulevien vaatimusten lisäksi itselle asetetut odotukset ja vaatimukset voivat aiheuttaa stressiä. Psyykkisten voimavarojen ehtyminen onkin hidas prosessi, joka hiipii vähän yllättäen sieltä takanurkasta.

Mistä tunnistat, onko stressaava tilanne haitallinen? Jos koet esimerkiksi turhautumista, olet ärtynyt, kärsit muistivaikeuksista tai levottomuudesta, saattaa syy olla pitkittyneessä stressissä. Arki huolestuttaa ja olo on koko ajan väsynyt, mutta et saa kuitenkaan nukuttua hyvin. Pienet arkiset päätökset tuntuvat suurilta. Jos olet ennen rakastanut hyvää ja laadukasta ruokaa, nyt haluat kaartaa vaan hampurilaisravintolan autokaistalle ja tilata mega-aterian. Stressi on psyykkinen kokemus, mutta sillä on myös fyysisiä vaikutuksia. Stressaantuneen elimistö on jatkuvassa hälytystilassa. Kohonnut verenpaine, sydämentykytykset, huimaus tai vatsavaivat voivat olla merkki stressin aiheuttamista fyysisitä oireista.

Stressin vähentäminen ja rentoutuminen

Miten voit itse helpottaa stressaavaa tilannetta?

Stressin hallinnassa tärkeää on tuntea itsesi ja sinulle parhaimmat stressinsäätelykeinot. Silloin tiedät kuinka toimia stressaavissa tilanteissa. Tiedät, että stressi on tilannesidonnaista ja ohimenevää, ja osaat toimia, jos kuormitus alkaa käydä liialliseksi. Puutteelliset stressinsäätelykeinot ja pitkittynyt kuormitus sen sijaan altistavat haitalliselle stressille, joka heikentää psyykkistä ja fyysistä hyvinvointiasi.
Seuraavilla pienillä muutoksilla voit vaikuttaa kuormittavien tilanteiden vaikutukseen elämääsi. Aloita pienillä muutoksilla, ja kun ne ovat tulleet rutiiniksi arkeen, voit lisätä muutoksia. Älä ota stressiä kuormittavien tekijöiden vähentämisestä. Se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta kuten jo aikaisemmin todettiin, suuret muutokset lisäävät stressiä, ja tilanne voi jopa pahentua.

Tunnista omat rajasi sekä voimavarasi. Mikä juuri sinulle aiheuttaa stressiä? Miten stressioireet näkyvät sinussa?
Mikä saa sinut rentoutumaan? Kerromme muutaman helpon vinkin rentoutumiseen vielä tässä tekstissä myöhemmin.
Huolehdi ihmissuhteistasi ja ota vastaan ystävien ja läheisten tarjoama tuki. Tarvittaessa hae apua ammattilaisilta. He ovat olemassa sitä varten ja se, että haet apua ei tee sinusta heikkoa tai huonompaa, vaan vahvemman.
Pyri eroon murehtimisesta – vatvomisen sijaan etsi konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen. Tunnista asiat, joihin voit vaikuttaa, ja pyri hyväksymään ne asiat, joihin et voi vaikuttaa.

Liiku itseäsi kuunnellen ja voimavarojesi rajoissa. Liikunnan vastapainona muista lepo ja rentoutuminen.
Syö terveellisesti ja säännöllisesti.
Huolehdi riittävästä levosta.
Älä hoida stressiä päihteiden avulla.
Tarkastele itselle asettamiasi vaatimuksia ja mieti, voitko suhtautua itseesi lempeämmin.
Pyri järjestämään työ-/opiskeluolosuhteet vähemmän kuormittaviksi. Mieti, voitko luopua jostain ja pyydä tarvittaessa apua.

Usko omaan kykyysi hallita stressiä ja vaikuttaa elämääsi.

Stressin vähentäminen ja rentoutuminen

Rentoutumisharjoitteita stressin helpottamiseksi

Palleahengitys

Stressaantuneena hengittämisestä tulee usein pinnallista, joka lisää jännitystä kehossa. Rauhallinen palleahengitys auttaa syventämään hengitystä ja rentouttaa siten. Käy joko selinmakuulle tai istuma-asentoon. Selkä ja niska tulee olla suorassa, jotta happi pääsee kulkemaan kunnolla keuhkoihin. Aseta kädet kylkiluiden alaosaan ja pyri sisään hengittämään nenän kautta aina vatsaan asti. Sisään hengittäessä sinun pitäisi tuntea kuinka kylkiluut laajentuvat yläviistoon. Puhalla rauhassa ilma ulos. Toista viisi kertaa. Voit toistaa tämän useamman kerran vuorokaudessa.

Lihasrentoutus

Lyhytaikainenkin stressi ilmenee myös lihasjännityksinä. Niinpä erilaiset lihasten rentoutusharjoitteet sopivat hyvin helpottamaan tilannetta jo heti stressin alkaessa. Tämän harjoitteen avulla voit helpottaa kehon lihasjännityksiä. Ensimmäiseksi ota hyvä asento tuolilla, anna jalkapohjien asettua tukevasti lattiaa vasten. Reiden takaosat lepäävät alustaa vasten ja yläselkä selkänojaa vasten. Aseta molemmat kädet syliin ja anna reisien kannatella käsiäsi siten, että kämmenet ovat auki ylöspäin ja käden selkä reisiä vasten. Anna hengityksen virrata rauhallisesti omaan tahtiin. Sisään ja uloshengityksen jälkeen seuraa lyhyt tauko ennen uuden sisäänhengityksen alkua. Hengitys toimii ankkurina levähdyshetken aikana siten, että voit palauttaa huomiosi sisään- ja uloshengityksen rauhalliseen rytmiin, jos ajatuksesi kiinnittyvät liikaa ja koet vaikeaksi keskittyä.

Aloita siirtämällä huomio kasvoihin. Irvistä voimakkaasti kasvolihaksia ja pidä jännitystä ja päästä sitten lihakset aivan rennoiksi. Kasvoilta katoaa ilme ja tunnet, kuinka jännitys laukeaa kasvoilta. Seuraavaksi kiinnitä huomiota yläniskaan ja hartianseutuun. Nosta molemmat hartiat yhtä aikaa voimakkaasti puristaen kohti korvia ja pidä jännitystä kolme sekuntia. Anna hartioiden sitten pudota pehmeästi alas. Tunne kuinka hartiat lepäävät painavina ja rentoina alhaalla. Kiinnitä sitten huomio kämmeniin ja purista voimakkaasti kämmenet nyrkkiin. Päästä ne sitten auki.

Purista lapaluut yhteen selkänojaa vasten voimakkaasti ja päästä ne sitten rennoiksi. Tunne kuinka yläselän jännitys vähenee ja veri kiertää yläraajoissa ja yläselässä vapaammin. Voi olla, että aistit tämän lämpönä.

Siirrä nyt huomio alaselkään ja sieltä aina reiden takaosiin asti. Purista voimakkaasti pakarat yhteen ja rentouta ne. Lopuksi vie ajatus pohkeisiin ja jännitä molempia pohkeita. Rentoutua ne ja tunne kuinka jalkapohjat tuntuvat painavilta alustaa vasten.

Pysähdy vielä hetkeksi. Hengitä muutama kerta vielä keuhkot täyteen ilmaa ja päästä ilma rauhassa ulos. Tämän harjoitteen voit toistaa aina, kun tuntuu, että lihasjännitys lisääntyy.

Luonto stressin hyvinvoinnin edistäjänä

Japanilaiset ovat tunnettuja pitkästä iästään ja Japanissa onkin tutkittu paljon luonnon vaikutusta hyvinvointiin ja terveyteen. Tutkimusten mukaan luonnon läheisyys elinympäristössä vähentää sairastavuutta ja lisää onnellisuutta. Luonnosta saatavat hyvinvointivaikutukset tulevat nopeasti ja pysyvät pitkään. Luonnon näkeminen, kokeminen ja aktiivinen luonnossa tekeminen lisäävät tutkimusten mukaan ihmisten hyvinvointia monella tapaa. Luonnon merkittävimmät hyvinvointivaikutukset Luonnon seesteisyys vaikuttaa myönteisesti kiireiseen elämään ja tietotulvaan joutuneeseen ihmiseen. Luontoliikunta voi vaikuttaa positiivisesti myös stressin heikentämään vastustuskykyyn. Jo noin 15—20 minuuttia luonnossa oleskelua auttaa laskemaan verenpainetta. Verenpainetta alentava vaikutus tulee esimerkiksi istumalla luonnossa tai rauhallisessa puistoympäristössä.

LUE LISÄÄ:

Springfeelin ekologinen siivous parantaa sisäilmanlaatua

Hyvä sisäilmanlaatu edistää hyvinvointia

Sisäilmanlaatu vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiin. Tuletko sinä miettineeksi, kuinka voisit parantaa sisäilmanlaatua ja sitä kautta omaa hyvinvointiasi? Vietämme sisätiloissa paljon aikaa…
Valikko